Hoppa till huvudinnehåll Hoppa till sökning Hoppa till huvudnavigering
Gå till startsidan

Effektivitet och ändamålsenlighet

Tekniskt föråldrade elmotorer leder till ökad energiförbrukning. År 1998 slöts ett frivilligt avtal mellan den europeiska branschorganisationen för elektriska drivsystem CEMEP och EU-kommissionen. I detta avtal, som nu är föråldrat, definierades tre effektivitetsklasser:

  • EFF3=motorer med låg verkningsgrad
  • EFF2=motorer med förbättrad verkningsgrad
  • EFF1=motorer med ökad verkningsgrad

Verkningsgradsklasser för elmotorer

Under 2009 infördes en ny globalt tillämplig standardisering för effektivitetsklasser (EN 60034-30:2009). Följande effektivitetsklasser för asynkrona trefasmotorer med lågspänning i effektområdet 0,75 kW till 375 kW gäller idag:

  • IE1=Standardverkningsgrad (jämförbar med EFF2)
  • IE2=Hög verkningsgrad (jämförbar med EFF1)
  • IE3=Premiumverkningsgrad
  • IE4=Super Premium (> 97 % realiserad)
  • IE5=Ultra Premium

Sedan den 16 juni 2011 får oreglerade motorer (0,75-375 kW) endast släppas ut på marknaden från prestandaklass IE2. Andelen högeffektiva motorer ska stadigt ökas.

Nuvarande verkningsgrad

Från och med den 1 juli 2021 får oreglerade trefas asynkronmotorer (0,75-375 kW) endast släppas ut på marknaden från effektklass IE3.
Från och med den 1 juli 2023 får oreglerade trefas asynkronmotorer (75 kW-200 kW) endast släppas ut på marknaden från effektklass IE4.

SEO=effektivitet och verkningsgrad. Trefasmotorer med hög verkningsgrad