Effektivitet och ändamålsenlighet
Tekniskt föråldrade elmotorer leder till ökad energiförbrukning. År 1998 slöts ett frivilligt avtal mellan den europeiska branschorganisationen för elektriska drivsystem CEMEP och EU-kommissionen. I detta avtal, som nu är föråldrat, definierades tre effektivitetsklasser:
- EFF3=motorer med låg verkningsgrad
- EFF2=motorer med förbättrad verkningsgrad
- EFF1=motorer med ökad verkningsgrad
Verkningsgradsklasser för elmotorer
Under 2009 infördes en ny globalt tillämplig standardisering för effektivitetsklasser (EN 60034-30:2009). Följande effektivitetsklasser för asynkrona trefasmotorer med lågspänning i effektområdet 0,75 kW till 375 kW gäller idag:
- IE1=Standardverkningsgrad (jämförbar med EFF2)
- IE2=Hög verkningsgrad (jämförbar med EFF1)
- IE3=Premiumverkningsgrad
- IE4=Super Premium (> 97 % realiserad)
- IE5=Ultra Premium
Sedan den 16 juni 2011 får oreglerade motorer (0,75-375 kW) endast släppas ut på marknaden från prestandaklass IE2. Andelen högeffektiva motorer ska stadigt ökas.
Nuvarande verkningsgrad
Från och med den 1 juli 2021 får oreglerade trefas asynkronmotorer (0,75-375 kW) endast släppas ut på marknaden från effektklass IE3.
Från och med den 1 juli 2023 får oreglerade trefas asynkronmotorer (75 kW-200 kW) endast släppas ut på marknaden från effektklass IE4.
SEO=effektivitet och verkningsgrad. Trefasmotorer med hög verkningsgrad