Slip - Beräkning av elmotorer
Slip är hastighetsskillnaden mellan statorns roterande fält (stator) och rotorn, vanligtvis angiven som ett procentuellt värde i förhållande till det roterande fältets hastighet. Om rotorn skulle rotera med samma hastighet som statorns roterande fält, skulle ingen magnetisk flödesförändring vara möjlig i rotorn och rotorn skulle inte producera något vridmoment. Rotorns varvtal vid motordrift är därför alltid lägre än rotationsfältets varvtal. Exempel: I en trefas asynkronmaskin med en statorspole för var och en av de tre faserna roterar det magnetiska rotationsfältet med 3000 varv per minut vid en nätfrekvens på 50 Hz. Enligt märkskylten är dock ankarets varvtal endast 2700 rpm. Släppet på 300 varv/min beror på belastningen och är nästan proportionellt mot rotorns verkningsgrad. Vid nominell motoreffekt är den mellan 1,2 % och 10 % av det roterande fältets varvtal, beroende på motorstorlek. Mindre trefas AC-motorer har sämre verkningsgrad och följaktligen högre slipvärden.
För att förenkla slipberäkningen har vi utökat avsnittet "Onlinekalkylator" för dig med de formler som anges här.
Måttenheter som används:
Slirning S=procent [%]
Synkroniseringsvarvtal Ns= varv per minut [rpm]
Rotorvarvtal i N=varv per minut [rpm]